1990 előtt a futókót egy szabályozható jelenségnek
tartották és tókókjohiként ismerték. A futókó az iskolában való meg nem jelenést jelenti, és hivatalosan
1997 óta használják az olyan tanulókra, akik más okból nem járnak iskolába,
mint a betegség (általános betegség, mint például megfázás, stb.) vagy a rossz
anyagi körülmények. Jelenleg a futókót hivatalosan ekképpen definiálják:
„Amikor egy tanuló
nem tud, vagy nem akar iskolába menni harminc vagy több napon keresztül egy
tanévben, és ennek az oka pszichés, vagy fizikai ...”
(az Oktatásügyi
Minisztérium 2002-es meghatározása)
A futókó során a diák nem a tanulást vagy
magát az iskolát utasítja el, hanem a személyes kapcsolatokat, társadalmi
helyzeteket, mint például a tanárok általi szidást és megalázást, az árulás és
kiközösítés veszélyével járó kapcsolatokat, a hangos és irányíthatatlan
osztályokat (gakjú hókai) és a kegyetlen, fizikai épséget veszélyeztető
bántalmazásokat (idzsime).
A futókót egy nagyobb kategóriának szokták
tekinteni, amibe beletartoznak az „iskolakerülés” különböző változatai, mint
például a tókókjohi (iskolafóbia),
lógás, hiko (lógás közbeni deviáns viselkedés). Habár a tókókjohi és a futókó sokban hasonlít egymásra, van egy pont, amiben különböznek.
A tókókjohiba beletartozik az iskola- és
intézményellenes felfogás is, az ettől szenvedő diákok igazából be akarnak
menni az iskolába, de fizikai és pszichológiai korlátokba ütköznek. Az 1990-es
évekig az Oktatásügyi Minisztérium a tókókjohit
betegségként tartotta számon. Később cserélték le a tókókjohit a futókóra.
Igazából a tókókjohi fogalomkörének
kérdése még nem teljesen tisztázott, és nincs közmegegyezés a meghatározást
illetően.
Okucsi Keiko (tókókjohi-szakértő és szaktanácsadó)
szerint a Jaodzsi Morita által készített felmérés sokkal helytállóbb, mint a
hivatalos. Ebben az 1988-as felmérésben, amelyben ötezer-százkilencvenhárom
középiskolai tanuló vett részt, Morita kimutatta, hogy minden negyedik diák
valamilyen szinten futókó. Ezeket a
diákokat négy csoportba szedte.
Első csoport: ötven
napon túl. Negyvenhat olyan tanuló volt (a felmérésben részt vett tanulók
0,9%-a), aki hivatalosan is futókónak
minősíthető.
Második csoport:
egytől negyvenkilenc napig. Nyolcszáznegyven olyan tanuló volt (a felmérésben
részt vett tanulók 16,2%-a), aki egytől negyvenkilenc napig maradt távol az
iskolától azért, mert "elege lett belőle".
Harmadik csoport:
késés és/vagy korán távozás. Négyszáztizennégy olyan tanuló volt (a felmérésben
részt vett tanulók 8%-a), aki késve érkezett az iskolába, vagy korábban
távozott azért, mert nem akart bemenni vagy bent maradni, de mégsem hagytak ki
egyetlen egy tanítási napot sem.
Negyedik csoport: futókó-nézet. Kétezer-száznyolcvankettő olyan
tanuló volt (a felmérésben részt vett tanulók 42%-a), akinek elege volt az
iskolából, mégis rákényszerítette magát, hogy bent maradjon.
Kimutatta, hogy a futókó/tókókjohi jelenség nagysága rejtve maradt az 1991 előtti hivatalos
felmérésekben. Morita a futókó-diákokat
az első három csoportba sorolta, így a felmérésben szereplő tanulók 25,1%-a futókó, míg a hivatalos definíció
értelmében ez mindössze 5,2% lett volna. Számos más tanulmány is hasonló
eredményre jutott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése